avagy a fogászati fúró esete a szemműtéten
„A cégen belül vannak kisebb-nagyobb feszültségek, ezért jó lenne valami csapatépítő programot csinálni…” „Nem megfelelő az együttműködés a vezetők között, ezért szeretnénk kérni nekik egy asszertív kommunikáció tréninget…”
Ehhez hasonló kérésekkel gyakran találkozom. Mi lehet ilyenkor a legjobb megoldás? Valószínűleg minden cégnél, minden helyzetben más és más. Nem hiszem, hogy van olyan program, ami minden esetben alkalmazható és minden problémát megold. Sőt, a legnagyszerűbb program is még tovább rombolhat, ha rosszkor, rossz módon alkalmazzák.
Rendben – gondolhatja -, akkor mi a helyes módszer, mikor mit érdemes csinálni?
Kezdjük az elején és tegyük fel a kérdéseket: Mi a gond? Miben nyilvánul meg? És mi lehet az oka?
Gondoljunk úgy a vállalatra, mint testünkre, egy emberi szervezetre! Testünk jelzi, ha valami nincs rendben, például láz formájában. A lázat tudjuk csillapítani, de tartósan csak akkor múlik el, ha az azt kiváltó gyulladást, vagy más rendellenességet megszüntetjük.
Ugyanúgy, mint betegségeinknél, a vállalati, szervezeti problémák esetében sem mindig ismerjük az igazi kiváltó okot, és legtöbbször itt sem elég a tüneti kezelés. Először is szükség van egy részletes diagnózisra, hogy a problémák gyökerét és kiváltó okát is megtaláljuk. Ennek kezelésével már elérhetünk fenntartható javulást, feltéve, hogy jó gyógymódot választunk. A megfelelő kezelés mellé kell még sok biztatás, lelki megerősítés is, mert tudjuk, mennyi múlik a pozitív hozzáálláson.
Ezt a folyamatot kell végigjárni a szervezeti problémák esetén is. Fontos megjegyezni, hogy a címben szereplő megoldások (és még tucatnyi hangzatos, lehetőleg angol szó, amivel mi, tanácsadók szeretünk dobálózni…) ebben mind CSAK ESZKÖZÖK, amelyek hozzájárulnak a „gyógyuláshoz”! Minden eszköznek megvan a maga funkciója, mindegyiket a megfelelő helyen és időben kell alkalmazni!
Bármennyire is tetszik a fogászati fúró hangja, nem érdemes szemműtéthez használni…
A javaslatom tehát a következő:
Ha szeretné megérteni a problémákat, feltárni az okokat és a lehetséges megoldásokat, előkészíteni a szükséges döntéseket és elindítani a változásokat, a legjobb, ha ebbe bevonja a legfontosabb érintetteket is. Szervezzen megbeszélést, tartson egy tematikus workshopot! Jussanak el konkrét feladatok és felelősök meghatározásáig, és igyekezzen megszerezni az összes szereplő elkötelezettségét a végrehajtáshoz!
Ha a fontos változásokat szeretné megismertetni és elfogadtatni a cég minden dolgozójával, kommunikálja azokat hangsúlyosan és pozitív módon! Egy céges konferencia rendezése sokat segíthet ebben.
Ha kiderül, hogy a megvalósításhoz a kollégák bizonyos készségeinek a fejlesztésére is szükség van, gondoskodjon a megfelelő képzésekről, tréningekről!
Ha mindehhez szeretne extra motivációt és lendületet adni, valamint az emberi kapcsolatokat és a pozitív légkört is megerősíteni, szervezzen a résztvevőknek is tetsző (!) csapatépítést, utazást, bulit, vagy bármely más, akár extrém programot!
Még négy megfontolandó gondolat:
- A MEGELŐZÉS mindig jobb, mint a kialakult problémák kezelése! A fenti eszközök egytől-egyig jól, sőt fájdalommentesen használhatók „egészségesen” is! Ilyenkor a céljuk a megfelelő kondíció fenntartása és szervezetünk megerősítése, hogy felkészüljünk a megterhelőbb időszakokra.
- Forduljon specialistához! Ha a szemészetet keresi, de nem látja jól a feliratot ajtón, és bentről fúró hangját hallja, inkább kérdezze meg valakitől, hogy jó helyen jár-e!
- Bármilyen eszközt is alkalmaz, legyen tisztában saját (vezetői) szerepével! Ha kell, álljon a változások élére, ha arra van szükség, vonuljon félre és engedje érvényesülni kollégáit! Legyen nyitott, mutasson jó példát, éreztesse elkötelezettségét, hisz csak így várhatja el munkatársaitól a támogatást. Lehetőleg ne ön legyen az, aki már a program kezdéséről is elkésik!
- Ne feledje: vezetőként öné a teljes felelősség, hogy fitt és egészséges-e a szervezet, amit irányít! (Az orvos mossa kezeit…)
TZ
összes cikk